Utrotningshotade superlativ?

Hej hej.

Idag har jag spenderat min eftermiddag hemma hos farmor, det är alltid lika mysigt.
Ett av många ämnen som vi kom in på var just superlativen, är det så att de är utrotningshotade idag? Ord som älska, fantastiskt, underbart, osv. de håller ju liksom på att tappa all sin tyngd i språket. Jag tvekar inte ett ögonblick att skriva under på att jag själv överanvänder många superlativ, men icke desto mindre så kan jag tycka att det kanske är fel. För vad finns det då för ord kvar att använda när man verkligen på allvar vill uttrycka att något verkligen är bättre eller större än vanligt? Älska är kanske det allra bästa exemplet därför att det råkar vara det kanske allra tydligaste. Vilken innebörd har egentligen det ordet idag? Jag menar, det är ju trevligt om människor har lätt för att tycka om varandra, men är det ändå inte en viss skillnad på känslorna man har för sin familj, kompis sen barnsben, pojkvän sen flera år tillbaka och känslorna man har för "underbar_123" som man utväxlat tre gb inlägg med på pa under en dag? 
Ja visst, exemplet med pa är lite extremt men det kanske ändå förtydligar min poäng? Jag menar om man tänker efter och applicerar frågeställningen på sin egen tillvaro, stämmer det in där också? Även om man själv inte överanvänder superlativ kan man ju fråga sig ändå hur tunga de är i språket som sådant idag, vilken effekt det ger, för den effekten lär ju ha blivit ganska mycket mindre under de senaste åren? Eller?

Jag har absolut inga underlag alls för detta utan kastar snarare ut det hela som en öppen fråga som jag gärna disskuterar med vem som helst som har en åsikt om det. Så kommentera gärna :D


En liten vårbild från förra året för att väga upp mot det trista vintervädret ;)

/Emelie


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0