Jamaikanskt på Söder och myspys hemma

Hej hej.

Först och främst vill jag ge ett grymt restautrangtips! Som jag sa var jag ju nämligen ute och åt med jobbet i torsdags och vi var då på den jamaikanska restaurangen Back A Yard på folkungagatan 128 i Stockholm, och gud! det var så himla gott och så fantastiskt trevligt så att jag var nära att smälla av. Jag är en sådan person som är väldigt svag för personliga små speciella affärer och restauranger och om något är personligt så är det back a yard. Det var just sådär mysigt och stämmningsfullt som man vill ha det. På ena väggen var en stor målning över en Jamaikansk gata och i taket var det målat en ljust blå himmel med små vita bommulsmoln. Den fanns även ett loft, där jag tyvärr aldrig gick upp, men taket däruppe såg man var målat mörkt med sådana stjärnor som lyser i mörkret, hur mysigt som helst! 
Sen kommer man ju till själva maten och den var fantastisk också! Vi fick en specialbeställning så att alla fick smaka av allt och det var allt från fisk, til kyckling, till get, allt tillagat på jamaikanskt vis. Min personliga favorit var Saltfish, den var ofattbart salt, vilket hörs på namnet och blandad med en blomma som var jamaikas nationalblomma om jag förstod det rätt, det var iallafall väldigt gott, en varning dock; man blev grymt törstig av allt salt så se till att ha gott om vatten! ;)

Vidare på temat mat så hade jag och Karro en toppenkväll igår. Vi hade huset för oss själva och Karro lagade en supergod sallad, vi drack lite vin och tittade på Så ska det låta (ett program som verkligen är underskattat!), Björn Gusavssons dvd, superkul såklart och avslutade med Cart'ors smultronglass till Mamma Mia, alltid ett vinnande koncept!


I salladen hade vi:
Grillad kyckling
Risoni
Icas Medelhavsmix
Avocado
Fetaost

Vin: Ecologica

/Emelie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0